جلوگیری از سقط جنین، با استفاده از یک داروی دیابت

9ژانویه 2020 - براساس یک کارآزمایی بالینی که توسط دانشگاه وارویک و محققان بیمارستان Coventry انجام شد، داروی طراحی شده برای مقابله با دیابت به عنوان اولین روش درمانی برای جلوگیری از سقط جنین با هدف قرار دادن آستر رحم، مورد استفاده قرار گرفت.این درمان با افزایش تعداد سلولهای بنیادی در آستر رحم، شرایط رحم را برای حمایت از بارداری بهبود می بخشد.

تحقیقات دانشکده پزشکی وارویک امروز در ژورنال EBioMedicine منتشر گردید.

سقط مکرر به عنوان از دست دادن دو یا چند حاملگی پی در پی تعریف می شود، سقط جنین های اضافی، احتمال بارداری موفقیت آمیز را کاهش می دهد. تحقیقات قبلی توسط گروهی از محققان دانشگاه وارویک نشان داد که فقدان سلولهای بنیادی در آستر رحم باعث می شود هزاران زن دچار سقط های مکرر شوند. این تیم همچنین نشان داد كه سلولهای بنیادی از سلولهای خاصی به نام سلولهایdecidual  در برابر استرس و التهاب بیش از حد محافظت می كنند. سلول هایdecidual ، جنین را بعد از لانه گزینی محاصره می کنند اما استرس بیش از حد می تواند باعث تخریب لایه ی داخلی رحم در بارداری شود.

کلاس جدیدی از داروهای دیابت به نام گلیپتین ها، آنزیمی را هدف قرار می دهند که در جذب سلولهای بنیادی از خون به رحم دخالت دارد. محققان تاثیر مهار آنزیم DPP4 را با استفاده از داروی سیتاگلیپتین ، بر بهبود شرایط رحم در بارداری بررسی کردند.

در یک کارآزمایی بالینی کوچک، سی و هشت زن 18 تا 42 ساله که تعداد زیادی سقط جنین مکرر را تجربه کرده بودند (به طور متوسط ​​پنج مورد)، تحت درمان با سیتاگلیپتین خوراکی یا دارونما برای سه دوره ی قاعدگی قرار گرفتند. بیوپسی هایی از رحم در ابتدای دوره درمان و پس از آن، برای تعیین تعداد سلولهای بنیادی موجود در قبل و بعد از دوره گرفته شد.

میانگین تعداد سلولهای بنیادی در زنانی که دوره کامل سیتاگلیپتین را دریافت کردند، 68٪ افزایش یافته بود. درمقایسه، افزایش قابل توجهی در گروه کنترل که قرص دارونما دریافت کرده بودند، مشاهده نشد. همچنین در زنان تحت درمان با سیتاگلیپتین، محققان شاهد کاهش 50 درصدی تعداد سلولهای استرس زده ی موجود در آستر رحم بودند. حداقل عوارض جانبی در شرکت کنندگان تحت درمان با سیتاگلیپتین مشاهده شد.

محققان اکنون امیدوارند كه این درمان را در یک كارآزمائی بالینی بزرگتر انجام دهند و در صورت موفقیت، این نخستین دارو برای پیشگیری از سقط جنین خواهد بود که به طور خاص آستر رحم را هدف قرار می دهد.

پروفسور Jan Brosens، از دانشکده پزشکی وارویک و مشاور در بهداشت باروری در بیمارستان های دانشگاهیCoventry وWarwickshire NHS Trust ، گفت:در حال حاضر درمان های بسیار کمی برای جلوگیری از سقط جنین وجود دارد و این اولین موردی است که با هدف عادی سازی رحم قبل از بارداری انجام می شود. اگرچه ممکن است سقط جنین به دلیل خطاهای ژنتیکی در جنین ایجاد شود، اما آستر غیر طبیعی رحم باعث از بین رفتن حاملگی هایی با وضعیت طبیعی کروموزومی می شود. ما امیدواریم که این روش درمانی جدید از بروز چنین ضررهایی جلوگیری کند و هم فشار جسمی و هم روانی سقط های مکرر را کاهش دهد.

پروفسورSiobhan Quenby  از واحد کارآزمایی بالینی وارویک و مشاور افتخاری در بیمارستان دانشگاه کاونتری و وارویکشایرNHS Trust ، گفت:ما محیط داخل رحم را که جنین در آن رشد می کند، بهبود بخشیده ایم و از این طریق امیدواریم شانس بارداری موفقیت آمیز را افزایش دهیم. اگرچه این تحقیق به طور خاص برای بررسی اینکه آیا می توانیم حضور سلولهای بنیادی در رحم را افزایش دهیم ، طراحی شده بود، اما پیگیری شرکت کنندگانی که سیتاگلیپتین مصرف کرده بودند، نشان داد که تلفات بیشتری نسبت به بارداریهای طبیعی ایجاد نمی شود. این نتایج بسیار ابتدایی هستند و در حال حاضر این درمان باید در یک کارآزمایی بالینی در مقیاس بزرگ تکرار شود.

جین بروین ، مدیر اجرایی Tommy گفت:به مدت خیلی طولانی اغلب متخصصان بهداشتی معتقد بودند که سقط جنین قابل پیشگیری نیست، و برای والدین با توجه به کمبود گزینه های درمانی موجود، امید کمی باقی مانده بود. این وضعیت باعث شد تا ما در مرکز ملی تحقیقات سقط جنین تامی سرمایه گذاری کنیم و این تحقیقات موفقیت آمیز توسط تیم پیشرو وارویک در جهان، نوید خوبی برای یک درمان مؤثر برای جلوگیری از سقط جنین و احتمالاً جلوگیری از سقط در حاملگی های بعدی است. یک مطالعه در مقیاس بزرگ برای تأیید یافته ها مورد نیاز است و ما امیدواریم که این روند به سرعت انجام شود.

 سلولهای بنیادی نقش مهمی در ایجاد سلول های decidual در آستر رحم که از جفت در طی حاملگی پشتیبانی می کنند، دارند. سلولهای بنیادی ناکافی در پوشش رحم منجر به افزایش سلولهای decidual استرس زده و ملتهب می شود که به نوبه خود ممکن است باعث خونریزی جفت و سقط جنین شود.Sitagliptin  نه تنها در افزایش سلولهای بنیادی در آستر رحم بلکه در کاهش فراوانی سلولهای decidual که دچار استرس شده اند، موثر است.

منبع:

EBioMedicine. doi.org/10.1016/j.ebiom.2019.102597.

https://www.news-medical.net/news/20200109/Diabetes-drug-could-be-repurposed-as-new-treatment-to-prevent-miscarriage.aspx